Kwaliteitsbewaking 2018-03-20T15:37:07+00:00

Kwaliteitsbewaking

Er vindt doorlopende kennisuitwisseling plaats tussen Diana en deskundigen: deskundigen uit het paardenvak, uit de zorgsector en (ervarings)deskundigen op het gebied van ontwikkelings- en leerstoornissen bij (jong-)volwassenen. Daarnaast blijft zij zich verdiepen in de desbetreffende vakliteratuur. De leerschool van de dagelijkse praktijk blijft evenwel de belangrijkste waarborg voor een voortdurende ontwikkeling van inzichten.

Vertrouwelijkheid

Met persoonsgegevens wordt strikt vertrouwelijk omgegaan. Persoonsgegevens worden onder geen voorwaarde doorgegeven aan derden, tenzij de wet dit vereist.

Veiligheid van mens…

De gezondheid en veiligheid van de mensen en dieren bij stal Haderuin staan voorop. Wanneer je met levende wezens werkt, is het risico op een verwonding of ongeval echter nooit helemaal uit te sluiten, hoeveel voorzorgen je ook neemt en hoe oplettend je ook bent. Daarom is er altijd iemand op het terrein aanwezig met een ehbo-diploma. Bij verwondingen die de expertise van de ehbo-er te boven gaat, wordt onmiddellijk deskundige medische hulp ingeschakeld.

… en van dier

Zoals we bij stal Haderuin waken over de veiligheid van de mensen, zo waken we ook over die van de dieren. Het is in de omgang met dieren mogelijk dat iemand niet in de gaten heeft dat gedrag als kwetsend of intimiderend wordt ervaren. Bij stal Haderuin nemen we hierin onze verantwoordelijkheid om cliënten te begeleiden en adviseren. Dat laat onverlet dat opzettelijke vernieling, pesterij en/of mishandeling niet worden getolereerd. Wanneer het gedrag van een cliënt zich niet op geëigende wijze laat corrigeren en indien het ongewenste gedrag na terechtwijzing aanhoudt, dan moeten we uitgaan van opzet en schakelen we het bevoegd gezag in.

Klachtenregeling en -afhandeling

Als spil van stal Haderuin vormt Diana Asmuss het eerste aanspreekpunt bij vragen, opmerkingen en klachten. Situaties die in grotere organisaties tot ontevredenheid en klachten zouden kunnen leiden, worden in de kleinschalige setting van stal Haderuin doorgaans al in een vroeg stadium op informele wijze door Diana onderkend, besproken en afgehandeld.

Mocht er toch ontevredenheid ontstaan bij de cliënt zonder dat Diana het opmerkt of mocht er sprake zijn van aanhoudend ongewenst gedrag van de cliënt, dan vormt een gesprek met Diana de basis voor afhandeling, waarbij de klacht in samenspraak met de cliënt in het eerder genoemde logboek van stal Haderuin wordt genoteerd; er worden gezamenlijk afspraken gemaakt om de situatie te verbeteren cq het probleem op te lossen en er vindt evaluatie plaats op een gezamenlijk bepaald tijdstip. Genoteerde klachten worden gemeld aan de desbetreffende doorverwijzende instantie.

Wanneer de aard en ernst van de klacht het vereisen, wordt uiteraard overleg gevoerd met het in dezen bevoegde gezag en de bevoegde instanties om tot een geschikte oplossing te komen.